10 tips om je oldtimer in de winter in goede conditie te houden

Maak uw voertuig winterklaar!

Als je de eigenaar bent van een oldtimer die in goede staat is, dan wil je dat zeker zou houden. Oldtimers zijn veel gevoeliger voor roestvorming. Het is daarom beter om er niet mee te rijden tijdens de herfst en de winter vanwege de barre weersomstandigheden. Lage temperaturen, regen en sneeuw zijn niet goed voor een oudere auto, dus je kunt je klassieker het beste binnen zetten in een afgesloten ruimte zoals een garage of parkeerplaats waar de auto een paar maanden beschut staat tot het beter weer wordt.

Hierbij volgen enkele tips om je te helpen je auto gereed te maken voor de winterstalling en uiteindelijk je klassieker tijdens de winter in goede staat te houden.

1. Wassen en polijsten: Er zijn twee belangrijke redenen om een auto te wassen en te polijsten: je auto wordt er schoon van en het geeft de verf een beschermende laag. Was je auto eerst met een normale autoshampoo om al het vuil te verwijderen, zodat je je auto kan polijsten zonder krassen. Als je vogelpoep en boomhars op je auto laat zitten dan zal dit in de verf bijten, dus je kunt de auto het beste schoonmaken voordat je deze in de winterstalling zet.

2. Aluminium en chroom: Onderdelen van aluminium en chroom zoals bumpers, deurkrukken en wielen kunnen ook oxideren. Behandel chroom met zuurvrije Vaseline of met waterafstotende siliconenspray om het een beschermende laag te geven. Als je klassieker aluminiumvelgen heeft, behandel je deze op dezelfde manier. Ondanks de beschermende verflaag kunnen kleine krassen gemakkelijk uithollen en je velgen vernielen.

3. Wielkasten en onderstel: Zorg ervoor dat je ook de wielkasten en het onderstel van de auto reinigt. Spuit vuil en zand weg met een normaal mondstuk. Gebruik geen hogedrukslang want de waterdruk kan de beschermende laag aantasten en water kan zelfs doordringen in de wiellagers en stuurgewrichten. Als je de auto hebt schoongemaakt, droog hem dan of nog beter: rijd met de auto tot hij droog is. Neem de tijd voor dit ritje want als je 50 kilometer rijdt dan breng je de motor en uitlaat op temperatuur, waardoor er geen vocht achterblijft. Bovendien zal je de accu hiermee volledig opladen. Na dit ritje kun je je auto met een gerust hart de hele winter in de garage zetten.

4. Deuren en rubbers: Smeer deurrubbers in met Vaseline of siliconenvet zodat ze tijdens de winter flexibel blijven. Je kunt het beste de deuren niet volledig sluiten, maar deze een beetje open laten, zodat de rubbers kunnen ademen. Een deur die een beetje open staat zorgt voor ventilatie en, nog belangrijker, voorkomt dat de deurrubbers aan de auto gaan vastplakken. Doe hetzelfde met de kofferbak en zet de raampjes een stukje open, zodat de auto wordt geventileerd en zorg ervoor dat de schuur of garage waar uw klassieker staat ook een goede ventilatie heeft.

5. Remsysteem en koppeling: Als je auto ‘s winters in de opslag staat, is het goed om af en toe op de pedalen te trappen om ze flexibel te houden en te voorkomen dat ze blijven hangen. Gebruik de handrem niet, maar zet hem in plaats daarvan in de versnelling. Als je dat niet doet dan zullen de remblokken op de remschijf gaan roesten.

6. Koelsysteem: Als je klassieker al is voorzien van Evans Classic Cool biedt dit bescherming tot -40°C. Gebruik Classic Cool 180° bij motoren die meer gegoten staal en ijzer, en minder koper en onderdelen van aluminium bevatten. Evans Waterloze koelvloeistof hoeft nooit vervangen te worden. Eenmaal in het koelsysteem beschermt het de motor levenslang. De normale koelvloeistof in je auto biedt bescherming tot -25°C. De capaciteit van de vloeistof om schoon te maken en te conserveren zal afnemen. Het is daarom raadzaam om de koelvloeistof elke drie jaar te verversen. Ververs deze voordat je je auto in de stalling zet om ervan verzekerd te zijn dat deze is beschermd tegen lage temperaturen.

7. Brandstoftank: Elk metaal dat wordt blootgesteld aan de lucht kan gaan roesten, dit geldt ook voor brandstoftanks. TankSafe beschermt tegen roest en remt de verdamping van brandstof. Ideaal voor de winterslaap en voor voertuigen die langere tijd stilstaan.  Door dit product aan het eind van het seizoen toe te voegen aan de brandstoftank beschermt TankSafe het hele brandstofsysteem terwijl uw wagen op stal staat. Giet TankSafe in de brandstoftank en zorg ervoor dat de tank zo goed mogelijk gevuld is om optimaal beschermd te worden tegen roest en condensatie. Een volle tank betekent weinig zuurstof. Dek vervolgens de uitlaat en de inlaat af, door bijvoorbeeld een doek erin te stoppen. Leg daarna onmiddellijk een herinnering hieraan op het stuur, zodat u de doek verwijdert voordat u de auto start.

8. Motor: Als je een lente en zomer lang van je klassieker hebt genoten, zal de motorolie bepaalde vuildeeltjes bevatten die roest in de motor kunnen veroorzaken. Je moet je motorolie ten minste eenmaal per jaar vervangen om goede smering te waarborgen. Het is sterk aanbevolen om de olie te verversen voordat je je auto instopt voor zijn winterslaap. Dit kun je doen na de laatste rit van het seizoen of als de olie warm genoeg is om te vervangen .

9. Accu: Je kunt het beste de accu uit de auto halen als jouw lieveling veilig staat gestald in een koele, droge locatie, maar je kunt ook volstaan met het loskoppelen van de accu. Je houdt de accu in topconditie door deze in de winter op te laden met een druppellader. Laat nadat de accu volledig is opgeladen deze een beetje ontladen voordat je hem opnieuw oplaadt.

10. Banden: Als je je auto ophaalt op de eerste zonnige voorjaarsdag dan wil je niet wegrijden met wiebelende banden. De auto heeft een paar maanden in dezelfde positie gestaan, dus de banden zijn zeer waarschijnlijk wat leeggelopen. Pomp ze dus op tot een minimale druk van 3 bar voordat je de auto parkeert. Je kan de auto ook op assenstandaards zetten, die zijn ook beter voor de wiellagers, omdat ze de druk wegnemen. Je kunt er ook voor kiezen om de auto regelmatig een stukje te verplaatsen.

Met deze adviezen kun je je oldtimer veilig opslaan en hem ‘s winters in topconditie houden.