Mythes rond synthetische olie

Bij de Classic Range van Millers Oils zijn er een aantal verschillende soorten motoroliën, waaronder minerale, semisynthetische en volledig synthetische mengsels. Elke olie is speciaal ontwikkeld voor klassieke voertuigen, de bescherming van deze voertuigen en hun behoeften. In het verleden was er sprake van bezorgdheid over het gebruik van synthetische olie in onze geliefde klassieke voertuigen, maar de moderne technologie heeft aangetoond dat deze bezorgdheid niet op zijn plaats is.

Wat is synthetische olie ?

Het begint wanneer de aardolie uit de grond wordt gewonnen en naar een raffinaderij wordt gestuurd om een raffinadeerproces; dit staat bekend als fractionering en is de plaats waar onzuiverheden worden verwijderd uit de ruwe grondstoffen. De basisolie die uit dit proces wordt geproduceerd, wordt minerale olie genoemd en heeft een reeks van eigenschappen die ideaal zijn voor verschillende toepassingen.

Er zijn verschillende groepen basisolie die het proces identificeren dat de basisolie heeft ondergaan. De API (American Petroleum Institute) deelt de basisoliën in vijf categorieën in, waarbij de eerste drie categorieën worden geraffineerd uit ruwe aardolie. De minerale oliën van API-groep 1 worden gedestilleerd en oplosmiddelen geraffineerd om wassen te verwijderen. API-groep 2 en 3 worden gehydrogeneerd om onzuiverheden te verwijderen, zoals zwavel en dubbele bindingen waar oxidatie kan optreden. API groep 3 oliën hebben zeer gelijkaardige eigenschappen als synthetische oliën en worden geproduceerd door minerale raffinage met chemische behandeling. Synthetische oliën van groep 4 worden gemaakt van polyalfa-olefinen [PAO] en staan bekend als “door de mens gemaakte oliën” die geen onzuiverheden bevatten en chemisch zijn ontworpen om superieure eigenschappen te bieden. Aan de basisolie worden additieven toegevoegd om de prestaties te verbeteren, passend bij de verschillende motorspecificaties. Semi synthetische oliën zijn een mengsel van minerale en synthetische basisoliën. De indeling van groep 5 omvat alle andere basisoliën die buiten de groepen 1 tot en met 4 vallen.

Eind jaren negentig waren de synthetische stoffen een nieuwe en steeds populairder wordende technologie en begonnen oliemaatschappijen groep 4 synthetische basisolie te gebruiken in hun klassieke oliën.

Dit veroorzaakte destijds problemen, omdat de oliën toen niet volledig geschikt waren voor klassieke voertuigen met afdichtingen voor gebruik met minerale oliën. De non-compatibele olie kon agressief zijn met de rubberen afdichtingen, waardoor ze vergaan en huilen en lekken veroorzaken. Dit zijn geen problemen die u als eigenaar van een klassieker wilt horen. Wees niet bang want deze kwesties behoren echt tot het verleden. We weten nu veel meer over synthetische oliën. Na onderzoek naar synthetische technologieën en additieven is Millers Oils in staat om producten voor klassieke voertuigen te leveren die niet alleen de problemen uit het verleden elimineren, maar ook uw voertuig verder beschermen en het potentieel hebben om de prestaties te verbeteren. Bij Millers Oils hebben de synthetische oliën uit het klassieke gamma geen nadelige gevolgen voor motoren of negatieve gevolgen voor afdichtingen en hun prestaties of levensduur. In feite zijn er veel voordelen voor uw dierbare voertuig die voortkomen uit het gebruik van een van de synthetische oliën uit onze Classic Range.

Wat zijn de voordelen?

– Het gebruik van een semisynthetische of volledig synthetische olie heeft meer voordelen voor een klassieker, omdat u meer bescherming waarborgt voor plaatsen met hoge stress/slijtage en u de levensduur van levensbelangrijke onderdelen verlengt.

Oliën die gebruik maken van synthetische technologie zijn veel stabieler en bieden betere prestaties bij lage en hoge temperaturen; dit hangt samen met een betere stabiliteit van de olie onder alle omstandigheden.

Ze kunnen een sterkere filmdikte bieden, wat leidt tot een hoger beschermingsniveau.

Synthetische oliën zijn minder gevoelig voor chemische afbraak van de olie door oxidatie en hebben in soortgelijke omstandigheden een langere gebruiksduur dan een minerale olie.

Classic Pistoneeze 20w50 is onze meest verkochte olie voor klassiekers

Te gebruiken voor :  Deze olie is bij uitstek geschikt voor klassieke voertuigen die op kortere afstanden rijden en minder regelmatig worden gebruikt. Dit product is ook geschikt voor oldtimers met een modern filtersysteem.

Wat zijn de voordelen van het gebruik van dit product?

– Minerale olie – als de eigenaar de gebruiksperiode van de olie correct wil houden.

– De moderne technologie betekent dat de olie zal voldoen aan de meest recente specificaties en aan alle prestatie-eisen van uw klassieker uit de periode.

Bevat moderne additieventechnologie met historische viscositeitsgegevens voor een optimale smering.

– Geformuleerd met optimale hoeveelheden ZDDP voor ultieme bescherming.

Heeft u nog vragen naar aanleiding van dit artikel ? U kunt ons een email sturen op info@millersoils.nl of u kunt ons bereiken op 076 581 13 18.