Fons Pulles: ‘Overdruk verdwenen dankzij waterloze koelvloeistof’

fons pulles keverFons Pulles wilde op zijn achttiende wat speciaals. Het werd een Kever Cabriolet, een prachtige oldtimer waarin hij met veel plezier rijdt naar VW-meetings of om lekker met mooi weer een stukje te toeren.

‘In de eerste winter dat ik ermee op pad ging, kreeg ik een vastloper. Daar was niks meer aan te doen. Dus heb ik uiteindelijk de oorspronkelijke luchtgekoelde klassieke motor eruit gehaald en er een gereviseerde moderne motor in gehangen met dubbele carburateurs. Een heel geklooi om ze afgesteld te krijgen, maar het is me gelukt’, vertelt Fons trots.

‘De Kever werd een persoonlijk project voor mij. Ik heb onder andere nieuwe sidepipes gekocht, een nieuwe motor erin gehangen. Het aansluiten van de motor en de uitlaten heb ik laten doen bij een gespecialiseerd bedrijf.’

Luchtbellen

‘Het koelsysteem bleef echter luchtbellen behouden, totdat ik Evans waterloze koelvloeistof uitprobeerde. Het werkte perfect, want het verhielp de overdruk. De temperaturen bleven daarna uitstekend en door het hogere kookpunt is overkoken verleden tijd.’

 

‘Natuurlijk wilde ik er mooie dikke wielen erop hebben. Daarvoor heb ik alle spatborden 10 cm verbreed en ook golf 7 achterlichten erin gelast. Nu zitten er Amerikaanse chrome 100 spaakse velgen op mijn kever.’

Het project is nog verre van klaar, maar ik kan er al hele mooie tochtjes in maken zonder koelproblemen. De druk blijft lekker laag.