Zuinig met je oldtimer

De echte liefhebber heeft geen aansporing nodig: die legt zijn klassieker altijd in de watten, zomer en winter. Zuinigheid met vlijt. Dat scheelt ook in de kosten. Maar zuinig rijden met een klassieker is een ander verhaal.

De populariteit van klassiekers groeit, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Telde ons land vier jaar geleden nog 115.000 oldtimers van veertig jaar of ouder, nu zijn het er al 140.000. Dat is een stijging van 24 procent. Maar een klassieker rijden is heel wat anders dan zo’n modern ding vol met elektronica. De verbruikscijfers van moderne auto’s zul je ook niet halen, maar je kunt wel degelijk invloed op het brandstofverbruik uitoefenen.

Tips

– Rijd rustig. Dat kan echt enorm veel brandstof schelen. En ongewenste post van het CJIB. Voor Het Nieuwe Rijden geldt dat je zo snel mogelijk moet doorschakelen, maar dat vinden niet alle oude motoren prettig. Wat wel altijd helpt, is een constante snelheid aanhouden en niet te vaak remmen.

– Choken is vaak noodzakelijk, maar vergeet de choke niet uit te zetten wanneer het kan. Bij choken gaat het toerental omhoog, dus ook het verbruik.

– Parkeer achteruit in. Wanneer je met een koude motor achteruit rijdt, kost dat meer brandstof. Vooruit wegrijden bespaart brandstof.

– Check regelmatig de bandenspanning. Wanneer deze juist is ingesteld zal ook dit het brandstofverbruik beperken.

– Zorg ook voor een goede uitlijning. Slecht uitgelijnde wielen verhogen de rolweerstand en dus het benzineverbruik.

– Neem niet te veel rommel mee. Als een koffer op de achterbak bij de standaarduitrusting hoort, dan is het niet anders. Het oog wil ook wat. Maar minder gewicht meezeulen kan behoorlijk wat brandstof schelen.

– Tank wanneer het koel is. Vloeistoffen zetten uit in de warmte, dus krijg je ’s ochtends vroeg of ‘s avonds meer waar voor je geld. Zet de auto ook weg met een volle tank, dat scheelt roest.

– Op al het onderhoud van slijtagedelen kun je besparen, behalve de motorolie en de additieven. die houden de motor in topconditie.