De meeste klassieke auto’s zijn uitgerust met zachte klepzetels. Dat betekent dat deze auto’s niet op loodvrije benzine kunnen rijden zonder risico op ernstige klepzetel slijtage. Dat is gevaarlijk, want klepzetel slijtage kan leiden tot de vernietiging van de motor.
De kleppen worden tijdens het open en dichtgaan als het ware even vastgelast aan de klepzetel door de hoge temperatuur (en het ontbreken van bescherming) en hierna weer losgetrokken.
Bij dit lostrekken blijven kleine stukjes (zacht) metaal van de zetel aan de klep zitten. Hierdoor wordt het oppervlak van de klep ruwer en verergert dit proces zich continu. De klep gaat fungeren als een soort slijptol. De zetel raakt steeds verder uitgesleten en de klep komt steeds dieper in de zetel te liggen.
Om de motor goed draaiend te houden, dient men telkens opnieuw de kleppen af te stellen. Uiteindelijk kunnen de kleppen door het steeds wijder worden van de klepzetel niet meer afgesteld worden, waarna vervanging de enige optie is. Dit kan voorkomen worden door de kleppen te beschermen.
Voor gewone klassiekers raden we VSPe Power Plus aan. Voor race & rallywagens raden we CVL of CVL Turbo aan.
Met vriendelijke groet,
Dr. Millers