Het begon ongeveer vijf jaar geleden, toen Ronald Zwaan uit Den Haag weer op zoek was naar iets uitdagends. Hij struinde het internet af en bekeek verschillende websites, tot op een dag hij een ‘Renault 4 CV’ uit 1960 tegenkwam.
‘Dat werd hem’, vertelt Ronald Zwaan. ‘Vroeger stond er voor ons portiek een (dat kon toen nog) een sloop 4 cv’tje, daar gingen we met vrienden in en dan lekker sigaretjes roken en helemaal blauw stomen.’
De Renault 4 CV was de Franse Volkswagen met toch veel verschillen: 4 deuren, 4 zitplaatsen, 4 cilinders, een water gekoelde motor achterin. Het 4 CV’tje heeft 750 cc met 26 pk en een topsnelheid van 100 kilometer per uur en 3 versnellingen. Het gewicht was slechts 600 kilogram. De productie van de Renault 4 CV begon in 1949 en op 6 juli 1961 viel het doek, in totaal zijn er 1.105.547 stuks gemaakt.
‘Echt alles vervangen’
De Renault was vanuit Frankrijk naar Bodegraven gehaald en via een autohandelaar bij Zwaan terechtgekomen. ‘Toen ik aan de auto begon, moest alles uit elkaar. Ik heb dan ook alles wat in mijn vermogen ligt gedaan om deze wagen op te knappen. Alles, maar dan ook echt alles heb ik vervangen, zoals de remmen, bussen en pennen, de voor-as. De versnellingsbak heb ik gereviseerd, de kop van het motorblok heb ik vervangen en harde klepzittingen heb ik gekocht via de Renault Club.’
‘Ook de elektrische bedrading (kabelboom) heb ik vervangen, toen de auto strak maken. De onderkant van de deuren waren kaars verrot, dus heb ik er vervolgens nieuwe platen laten lassen. Vervolgens heel veel schuren en daarna zelf in de grondlak gespoten.’
Kleur
‘Ja, en toen de kleur. Het origineel was mintgroen, maar dat zou hem toch echt niet worden. Een Franse kleur, dat moet dit snoepje krijgen. En dat is het geworden: Gordini blauw!’
Vervolgens heb ik het blauwe snoepje verder afgebouwd en weer opgebouwd, de bekleding en het hemeltje gemonteerd. Daarna heb ik een afspraak gemaakt met de Rijksdienst voor het Wegverkeer om de Renault te laten keuren. Dat was gelijk de eerste rit, van Den Haag naar Waddinxveen en weer terug. De keuring was geen probleem, wel werd ik aangehouden door de politie. Die agenten waren niet bekend met een eendagskentekenbewijs.
Brandstof Renault CV4
‘De motor liep eerst op Shell V-power, maar dat liep niet heel soepel. Daar voeg ik voortaan Millers VSPe Power Plus aan toe en sindsdien draait de motor steeds beter. Ik heb nu al dik 400 kilometer met het blauwe snoepje gereden. Zo nu en dan rijd ik met de Renault ook naar het Louwman museum waar ik als vrijwilliger werk vanaf het eerste uur. Dat is mooi hoor, zo met al die oldtimers, en dat doe ik nog steeds met veel plezier. Mijn blauwe snoepje en ik voelen ons er prima thuis.’
Very nice post. I just stumbled upon your blog and wanted to say that I’ve really enjoyed browsing your blog posts. In any case I’ll be subscribing to your feed and I hope you write again soon!
Thanks for sharing. I read many of your blog posts, cool, your blog is very good.
Your article helped me a lot, is there any more related content? Thanks!
Your point of view caught my eye and was very interesting. Thanks. I have a question for you.
I don’t think the title of your article matches the content lol. Just kidding, mainly because I had some doubts after reading the article.
Thanks for sharing. I read many of your blog posts, cool, your blog is very good.
I am an investor of gate io, I have consulted a lot of information, I hope to upgrade my investment strategy with a new model. Your article creation ideas have given me a lot of inspiration, but I still have some doubts. I wonder if you can help me? Thanks.
At the beginning, I was still puzzled. Since I read your article, I have been very impressed. It has provided a lot of innovative ideas for my thesis related to gate.io. Thank u. But I still have some doubts, can you help me? Thanks.
Your point of view caught my eye and was very interesting. Thanks. I have a question for you.
Thanks for sharing. I read many of your blog posts, cool, your blog is very good.
Your point of view caught my eye and was very interesting. Thanks. I have a question for you. https://accounts.binance.com/pt-PT/register-person?ref=YY80CKRN
I am a website designer. Recently, I am designing a website template about gate.io. The boss’s requirements are very strange, which makes me very difficult. I have consulted many websites, and later I discovered your blog, which is the style I hope to need. thank you very much. Would you allow me to use your blog style as a reference? thank you!
Can you be more specific about the content of your enticle? After reading it, I still have some doubts. Hope you can help me. https://accounts.binance.com/en/register?ref=P9L9FQKY
Your point of view caught my eye and was very interesting. Thanks. I have a question for you. https://accounts.binance.com/en/register?ref=P9L9FQKY
I may need your help. I’ve been doing research on gate io recently, and I’ve tried a lot of different things. Later, I read your article, and I think your way of writing has given me some innovative ideas, thank you very much.
The point of view of your article has taught me a lot, and I already know how to improve the paper on gate.oi, thank you. https://www.gate.io/pt-br/signup/XwNAU
I may need your help. I’ve been doing research on gate io recently, and I’ve tried a lot of different things. Later, I read your article, and I think your way of writing has given me some innovative ideas, thank you very much.
Your article helped me a lot, is there any more related content? Thanks! https://accounts.binance.com/de-CH/register-person?ref=YY80CKRN
Your point of view caught my eye and was very interesting. Thanks. I have a question for you. https://www.binance.com/tr/register?ref=V2H9AFPY
Your article helped me a lot, is there any more related content? Thanks! https://www.binance.com/es/register?ref=UM6SMJM3