Het begon ongeveer vijf jaar geleden, toen Ronald Zwaan uit Den Haag weer op zoek was naar iets uitdagends. Hij struinde het internet af en bekeek verschillende websites, tot op een dag hij een ‘Renault 4 CV’ uit 1960 tegenkwam.
‘Dat werd hem’, vertelt Ronald Zwaan. ‘Vroeger stond er voor ons portiek een (dat kon toen nog) een sloop 4 cv’tje, daar gingen we met vrienden in en dan lekker sigaretjes roken en helemaal blauw stomen.’
De Renault 4 CV was de Franse Volkswagen met toch veel verschillen: 4 deuren, 4 zitplaatsen, 4 cilinders, een water gekoelde motor achterin. Het 4 CV’tje heeft 750 cc met 26 pk en een topsnelheid van 100 kilometer per uur en 3 versnellingen. Het gewicht was slechts 600 kilogram. De productie van de Renault 4 CV begon in 1949 en op 6 juli 1961 viel het doek, in totaal zijn er 1.105.547 stuks gemaakt.
‘Echt alles vervangen’
De Renault was vanuit Frankrijk naar Bodegraven gehaald en via een autohandelaar bij Zwaan terechtgekomen. ‘Toen ik aan de auto begon, moest alles uit elkaar. Ik heb dan ook alles wat in mijn vermogen ligt gedaan om deze wagen op te knappen. Alles, maar dan ook echt alles heb ik vervangen, zoals de remmen, bussen en pennen, de voor-as. De versnellingsbak heb ik gereviseerd, de kop van het motorblok heb ik vervangen en harde klepzittingen heb ik gekocht via de Renault Club.’
‘Ook de elektrische bedrading (kabelboom) heb ik vervangen, toen de auto strak maken. De onderkant van de deuren waren kaars verrot, dus heb ik er vervolgens nieuwe platen laten lassen. Vervolgens heel veel schuren en daarna zelf in de grondlak gespoten.’
Kleur
‘Ja, en toen de kleur. Het origineel was mintgroen, maar dat zou hem toch echt niet worden. Een Franse kleur, dat moet dit snoepje krijgen. En dat is het geworden: Gordini blauw!’
Vervolgens heb ik het blauwe snoepje verder afgebouwd en weer opgebouwd, de bekleding en het hemeltje gemonteerd. Daarna heb ik een afspraak gemaakt met de Rijksdienst voor het Wegverkeer om de Renault te laten keuren. Dat was gelijk de eerste rit, van Den Haag naar Waddinxveen en weer terug. De keuring was geen probleem, wel werd ik aangehouden door de politie. Die agenten waren niet bekend met een eendagskentekenbewijs.
Brandstof Renault CV4
‘De motor liep eerst op Shell V-power, maar dat liep niet heel soepel. Daar voeg ik voortaan Millers VSPe Power Plus aan toe en sindsdien draait de motor steeds beter. Ik heb nu al dik 400 kilometer met het blauwe snoepje gereden. Zo nu en dan rijd ik met de Renault ook naar het Louwman museum waar ik als vrijwilliger werk vanaf het eerste uur. Dat is mooi hoor, zo met al die oldtimers, en dat doe ik nog steeds met veel plezier. Mijn blauwe snoepje en ik voelen ons er prima thuis.’