Over een paar maanden is het zo ver, na een lange winterslaap komen de oldtimers nu weer een voor een uit de garage rijden. Het is belangrijk om uw klassieker aan een grondige check te onderheven voordat uw er samen op uit trekt.
Als de oldtimer straks weer de garage mag verlaten, gaat u nu vast lekker regelmatig aan de slag om deze er tip top uit te laten zien. Deze tips zijn voor het verzorgen van de buitenkant van uw oldtimer, maar ook voor uw nieuwe bolide zijn deze tips aan te raden. Sommige onderhoudstips spreken voor zich, maar er worden nog steeds eenvoudige fouten gemaakt.
Tips voor het poetsen en reinigen van uw oldtimer:
- Was je auto nooit in direct zonlicht of als deze warm is. Dit is niet goed voor je lak en je maakt het jezelf onnodig moeilijk. Het water droogt namelijk snel op en laat daarmee vlekken achter.
- Houd je verschillende poetsdoeken strikt gescheiden. Even wat vergeten vuil weghalen met de (microfiber) doek waarmee je je auto droogt, kan er al voor zorgen dat je op een later moment vuil in de lak wrijft met swirls of erger tot gevolg. Dit geldt overigens ook als je een doek laat vallen: weg ermee want hij kan schoon lijken, maar zandkorrels zie je echt niet met het blote oog.
- Gebruik geen zeem voor het drogen van je auto. Een zeem werd vroeger wel gebruikt, maar is eigenlijk niet geschikt. Ook oude t-shirts of overhemden, los van het gevaar van knopen, zijn niet geschikt. Gebruik microfiber doeken of zachte katoenen doeken die het vocht het best opnemen. Zeker bij oldtimers zijn er nog weleens plekken waar water kan blijven staan, zorg dat het daar ook droog is.
- Breng wax nooit direct aan op je lak, maar doe dit altijd op je doek of pad en ga daarmee over je lak. Rechtstreeks aanbrengen kan zorgen voor donkere oneffenheden. Voordat je de wax aanbrengt, is een claybar geen overbodige luxe, daarmee trek je al het vuil uit de lak die je er met wassen niet af hebt gekregen.
- Gebruik geen rubberbeschermers met oplosmiddelen erin, deze kunnen alle rubberonderdelen zoals banden, raamrubbers en slangen aantasten.
- Begin met het reinigen van je wielen en banden. Hier zit vaak veel en hardnekkig vuil op en wanneer je dit als laatst verwijdert, is de kans groot dat dit op je net strak gemaakte lak terecht komt. Uiteraard daarna andere materialen pakken voor je lak.
- Gebruik geen glasreiniger op basis van ammonia voor het reinigen van je ramen. Het stink en mocht je onverhoopt wat morsen of sprayen op je dashboard of bekleding dan kan dit lelijke vlekken achterlaten.
- Kunststof komt ook in verschillende soorten, houd hier rekening mee bij het reinigen. Zachtere kunststoffen kun je behandelen met beschermend materiaal dat je kunt inwrijven. Hard plastic behandel je meer met een poets en/of polijstmiddel waarmee je de kleinste krasjes eruit kunt wrijven. Dit werkt bijvoorbeeld perfect op je snelheidsmeters of het achterraam van je cabriodak.
- Breng niet teveel wax aan. Twee lagen zijn voldoende. De eerste laag zal grotendeels de lak afdekken en met de tweede laag pak je de gemiste plekken. Alle lagen daarna zul je met je finishdoek waarschijnlijk er direct weer afwrijven en dat is zonde van de wax.
- Reinig je doeken goed, dan kun je ze zeker hergebruiken. Gebruik hierbij geen wasverzachters want deze kunnen chemicaliën achterlaten in je doeken die later je waxlaag kunnen aantasten.
Algemene tips bij het verlaten van uw oldtimer uit de garage:
- Voordat u de motor gaat starten is het aan te raden het oliepeil van de motor en het niveau van de stuurbekrachtiging vloeistof en koelvloeistof te controleren.
- Is de accu niet onder een druppelaar geweest dan is het waarschijnlijk nodig om deze vooraf op te laden.
- Pomp de banden op tot 3 bar. Door het staan (tenzij de auto op bokken heeft gestaan) zijn er rechte vlakken ontstaan op de banden. Rijdt de eerste rit op 3 bar; zo rijdt u de ontstane rechte vlakken eruit. Na deze 1e rit kan de bandenspanning teruggebracht worden naar de normale bandendruk.
- U kunt nu de auto starten; eventueel de choke opentrekken en/of flink pompen met het gaspedaal.
- Als het goed is heeft u de brandstoftank afgevuld in verband met condensvorming. Het is van belang, als u geen tanksafe heeft toegevoegd aan de brandstof bij het stallen, nu wel een Fuel Treatment, VSPe Power Plus of EPS toe te voegen aan de brandstof om ethanol residu te verwijderen (U kunt dit herkennen als witte poeder dat aanwezig is bij openen van de carburateur of brandstoffilter indien aanwezig)
- Heeft u in het najaar de motorolie niet ververst, dan is dit nu wel aan te raden, aangezien het merendeel van de klassieke auto’s met minerale motorolie rijdt. Na een lange stilstand vormt zich condens. Dit zorgt ervoor dat gietijzer en aluminium gaat corroderen. De brandstof die tijdens het vorig seizoen in de motorolie terechtgekomen is, verdunt de olie waardoor deze niet meer de juiste dikte heeft. Dit zorgt voor onvoldoende smering en bescherming. Voeg de juiste motorolie toe.
- Loop alle smeernippels na van de fuseekogels, kruiskoppelingen etc. Let op; smeer niet overdadig, dit heeft een averechts effect heeft en vuil blijft er eerder aan plakken.
- Bij automatische versnellingsbakken; draai de motor warm en peil de versnellingsbakolie. In verband met het zweten tijdens de lange stilstand zou er een klein plasje olie onder de auto kunnen liggen. Is dit het geval, geen paniek. Oldtimers zijn voorzien van pakkingen van vilt, papier en of kurk. Deze klinken in bij langdurige stilstand en kunnen daardoor gaan zweten of gaan lekken. Na de eerste rit krijgen de pakkingen de gelegenheid te gaan zwellen en weer af te dichten. Mocht de lekkage wel blijvend zijn, dan is de pakking hoogstwaarschijnlijk kapot of sterk verouderd opdat deze niet meer op kan zwellen.