Tanken met uw oldtimer – E5 of E10

Op 12 oktober 2019 wordt in de gehele EU een nieuw systeem voor de aanduiding van benzine en diesel ingevoerd. De verschillende soorten benzine waaronder E5 en E10 worden bij de pomp voortaan aangegeven met een witte ronde sticker met daarin het soort benzine vermeld. Wat nu Euro 95 heet, wordt E10 of E5 waarbij het getal staat voor het percentage ethanol dat is bijgemengd.

Bijmenging met bio-ethanol doet men om ervoor te zorgen dat benzine voor een deel uit zogenaamde ‘hernieuwbare’ energie bestaat. Hernieuwbare energie is het antwoord op de eindige voorraad fossiele brandstoffen. Verder is bio-ethanol een wapen in de strijd tegen klimaatverandering. Met bio-ethanol kan de CO2-uitstoot van het wegverkeer worden verlaagd.

Mooi zou je denken, maar ethanol is veel agressiever dan benzine en veel van onze zo geliefde oldtimers kunnen daar slecht tegen. Pakkingen en leidingen kunnen lek raken en moeten daarna vervangen worden. Maar dat is niet het enige probleem. Als uw geliefde voertuig een tijd stilstaat, bijvoorbeeld tijdens de winterstop, vormt de stilstaande Euro95 benzine een kleverige smurrie. Deze smurrie verstopt sproeiers en laat gasnaalden vastlopen. En als E5 vanaf half oktober E10 benzine wordt (E10 staat voor 10% ethanol), dan wordt dit probleem alleen nog maar groter.

Klassieke wagens en ethanol

Eigenaren van klassieke wagens winnen informatie in, want voor hen is dit geen goed nieuws. Ethanol breekt snel af, waardoor de brandstof octaan / cetaan verliest. Dit kan leiden tot kloppen, pingelen en een slecht startende motor. Ook tast ethanol rubber aan, denk aan pakkingen slangen en afdichtingen. Daarnaast zorgt ethanol voor corrosie in de veelal stalen tanks van de oldtimers. Het vervuilt de tank en het brandstofsysteem met gomresten, wat leidt tot verstopte filters, injectoren en carburateurs.

Ethanol is ook hygroscopisch, dwz het neemt water op. In combinatie met water is ethanol heel corrosief, een ideaal oxiderend middel, wat tot corrosie zal leiden van bvb metalen benzinetanks. Door de opname van water treedt er tevens een chemisch proces in werking, waardoor de brandstof wordt ‘gescheiden’ in de ‘onderdelen’ die moderne brandstoffen bevatten (esters en koolwaterstof derivaten). Hierdoor is de benzine ook minder lang houdbaar; met als gevolg problemen bij stilstanden langer dan 2 maanden, en zeker bij vochtig weer.

Sommige auto’s – met name auto’s die zijn gebouwd vóór 2000 – kunnen niet op E10 rijden. E10 benzine kan echter bij sommige auto’s zorgen voor problemen aan het brandstofsysteem. Er zijn zo’n 900.000 oudere auto’s, dus circa 10 procent van het totaal, zegt Floris Liebrand van autobranchevereniging RAI.

Vraag naar ethanol killer neemt toe

Om de negatieve effecten van ethanol tegen te gaan biedt Millers Oils al jarenlang een aantal vertrouwde oplossingen aan, de ethanolkillers EPS, VSPe Power Plus en Tanksafe.
Deze additieven bestrijden niet alleen ethanol, ze verhogen tevens het octaangetal. De VSPe additieven zijn ook nog eens loodvervanger, wat dus een 3 in 1 oplossing kan zijn voor veel klassieke auto’s.

Millers EPS
Beschermt tegen brandstofcorrosie en de afdichtingen (keerringen). Ga naar Millers EPS product in de webwinkel.

Millers VSPe Power Plus
Tevens: beschermt tegen ethanol corrosie, het inslaan van de klepzetels, voorkomt voorontsteking (pingelen), verhoogt het octaangetal, reinigt het brandstofsysteem en de injectoren. VSPe Power Plus verder bekijken in webwinkel.

Millers Tank Safe
Beschermt de brandstoftank en het systeem tegen corrosie bij langdurige stilstaan van uw voertuig. Alle specificaties van Millers Tank Safe in de webwinkel.

Wilt u meer info over uw auto en/of motor?

Via deze link kunt u opzoeken of uw auto/motor geschikt is voor E10: www.e10check.nl