Wij hebben dit verhaal ontvangen van een enthousiaste fan van Millers Oils, waarvoor hartelijk dank Joost van Diën!
“Allereerst een voorstelrondje. Ik ben Joost van Diën, 27 jaar en engineer van beroep. Auto’s zijn mijn lust en leven: vandaar dit stuk.
Zie dit als een verslag van hetgeen ik na 25.000 km aantrof in mijn motorblok. Deze motor heb ik in mijn studententijd gereviseerd. De krukas was toen perfect op maat en hoefde niet geslepen te worden. Nieuwe zuigers en het blok laten boren en honen naar de toleranties die ik had voorgesteld. Alle lagers, keering etc heb ik toen vernieuwd, inclusief alle onderdelen van de bak.
Welnu laat ik de achtergrond schetsen. Het gaat om een 1275 a+ mini blok. Dat is de ondertussen legendarische a motor, die zijn olie voor zowel het blok als de bak gebruikt. Dit vraagt om een specifieke olie. Al heel wat jaren geleden ben ik op het spoor gekomen van de zogenoemde Millers Mini olie. Deze zou naast meer zink voor de flat tapped nokkenas ook een dope bevatten die de olie liet “leven” als hij door de bak gaat. Mijn eerdere ervaring met reguliere 20w50 olie is dat die er bij verversing als “water” uit kwam. Opmerkelijk is dat de Millers olie beduidend beter blijft schakelen tussen de intervallen. Daarnaast blijft de olie langer theekleurig, alvorens hij naar zwart gaat.
Na de eerder genoemde 25.000 km heb ik het blok gedemonteerd voor wat upgrades. Als je dat doet, wil je natuurlijk gelijk alles opfrissen.
Nu viel mij het een en ander op na het ophalen. De lagers van het blok en de oppervlakken van de draaiende delen zagen er prachtig uit. Ik heb de auto heel hard gebruikt en zeker niet gespaard als hij eenmaal warm stond. Bijgevoegde foto’s zijn van de verschillende delen. Nu is het kilometergehalte niet bijster hoog, maar voor een auto die 4500 toeren draait bij 100 km/u door zijn korte bak, toch opvallend. Vele rally’s, een hillclimb en ritten naar allerlei landen is niet niks voor een auto uit 1969!
Naast het gebruik en op tijd verversen van de Millers olie blijf ik erbij dat het goed en rustig warm rijden van een auto (ongeacht leeftijd) een van de belangrijkste zaken voor het behoud van de auto.