Het mooie weer komt er weer aan.
Over een paar weken is het zo ver, na een lange winterslaap komen de oldtimers nu weer een voor een uit de garage rijden. Het is belangrijk om uw klassieker aan een grondige check te onderheven voordat u er samen op uit trekt. Als de oldtimer straks weer de garage mag verlaten, kunt u nu vast lekker regelmatig aan de slag om deze weer tip top uit te laten functioneren.
Algemene tips bij het verlaten van uw oldtimer uit de garage:
- Voordat u de motor gaat starten is het aan te raden het oliepeil van de motor en het niveau van de stuurbekrachtiging vloeistof en koelvloeistof te controleren.
- Is de accu niet onder een druppelaar geweest dan is het waarschijnlijk nodig om deze vooraf op te laden.
- Pomp de banden op tot 3 bar. Door het staan (tenzij de auto op bokken heeft gestaan) zijn er rechte vlakken ontstaan op de banden. Rijdt de eerste rit op 3 bar; zo rijdt u de ontstane rechte vlakken eruit. Na deze 1e rit kan de bandenspanning teruggebracht worden naar de normale bandendruk.
- U kunt nu de auto starten; eventueel de choke opentrekken en/of flink pompen met het gaspedaal.
- Als het goed is heeft u de brandstoftank afgevuld in verband met condensvorming. Het is van belang, als u geen tanksafe heeft toegevoegd aan de brandstof bij het stallen, nu wel een brandstofaddititief, VSPe Power Plus of EPS toe te voegen aan de brandstof om ethanol residu te verwijderen (U kunt dit herkennen als witte poeder dat aanwezig is bij openen van de carburateur of brandstoffilter indien aanwezig)
- Heeft u in het najaar de motorolie niet ververst, dan is dit nu wel aan te raden, aangezien het merendeel van de klassieke auto’s met minerale motorolie rijdt. Na een lange stilstand vormt zich condens. Dit zorgt ervoor dat gietijzer en aluminium gaat corroderen. De brandstof die tijdens het vorig seizoen in de motorolie terechtgekomen is, verdunt de olie waardoor deze niet meer de juiste dikte heeft. Dit zorgt voor onvoldoende smering en bescherming. Voeg de juiste motorolie toe.
- Loop alle smeernippels na van de fuseekogels, kruiskoppelingen etc. Let op; smeer niet overdadig, dit heeft een averechts effect heeft en vuil blijft er eerder aan plakken.
- Bij automatische versnellingsbakken; draai de motor warm en peil de versnellingsbakolie. In verband met het zweten tijdens de lange stilstand zou er een klein plasje olie onder de auto kunnen liggen. Is dit het geval, geen paniek. Oldtimers zijn voorzien van pakkingen van vilt, papier en of kurk. Deze klinken in bij langdurige stilstand en kunnen daardoor gaan zweten of gaan lekken. Na de eerste rit krijgen de pakkingen de gelegenheid te gaan zwellen en weer af te dichten. Mocht de lekkage wel blijvend zijn, dan is de pakking hoogstwaarschijnlijk kapot of sterk verouderd opdat deze niet meer op kan zwellen.