Waarom hebben klassiekers een octaanboost of cetaanboost nodig?

klassiekersVeel populaire klassiekers dienden vroeger op benzine met een octaangetal van 100-101 te draaien. Vervolgens werd het ontstekingstijdstip bij deze klassiekers verlaat om zonder pingelen op benzine met een lager octaangetal te kunnen lopen.

Met het verdwijnen van lood uit de benzine is de smerende werking van benzine afgenomen en is men andere chemicaliën gaan gebruiken om het octaangetal te verhogen. Deze chemicaliën hebben geleid tot het oplossen van rubber slangen en pakkingen, gumvorming en bovendien verbrandt deze benzine minder gelijkmatig (negatief effect op het verbrandingspatroon). Hoe lager het octaangetal aan de pomp, hoe minder van deze voor veel klassiekers schadelijke chemicaliën er in zitten.

Dit verklaart waarom klassieke motoren beter lopen op loodvrij 95 met daaraan toegevoegd Millers Oils VSPe Power Plus, dan op Super met loodvervanger 98. En dit terwijl het octaangetal van beide brandstoffen nagenoeg gelijk ligt. De in octaan-98 verwerkte chemicaliën zijn erg vluchtig en verdampen makkelijk, waardoor deze benzine zeer beperkt houdbaar is (ongeveer zes weken).

Met de octaanboosters en cetaanboosters van Millers Oils in combinatie met loodvrije benzine 95 kunt u uw klassiekers nu weer laten lopen zoals ze vroeger liepen. Dit leidt tot meer vermogen, soepeler en schonere motoren, minder uitlaatgassen en een lager brandstofverbruik.

Met vriendelijke groet,

Dr. Millers