Vanuit België stijgt de vraag naar ethanolkillers, nu de Belgische regering heeft besloten dat Euro95 verdwijnt bij de Belgische pomp. Vanaf 2017 mogen tankstations alleen nog maar E10 aanbieden bij de pomp, dat is brandstof met 10% ethanol.
Eigenaren van klassieke wagens roeren zich, want voor hen is dit geen goed nieuws. Ethanol breekt snel af, waardoor de brandstof octaan / cetaan verliest. Dit kan leiden tot kloppen, pingelen en een slecht startende motor. Ook tast ethanol rubber aan, denk aan pakkingen slangen en afdichtingen. Daarnaast zorgt ethanol voor corrosie in de veelal stalen tanks van de oldtimers. Het vervuilt de tank en het brandstofsysteem met gomresten, wat leidt tot verstopte filters, injectoren en carburateurs.
Europa
De Belgen volgen hiermee Frankrijk en Duitsland die al langer E10 aan de pomp aanbieden. Alleen in Duitsland is op een beperkt aantal plekken nog Euro95 te krijgen, omdat E10 op veel verzet stuitte. Lang niet elke wagen is geschikt voor de brandstof E10. En dat gaat de klassieke autoliefhebber in zijn portemonnee voelen, want een alternatief is het veel duurdere Euro98 tanken.
Vraag naar ethanolkiller stijgt
Om de negatieve effecten van ethanol tegen te gaan biedt Millers Oils al jarenlang een aantal vertrouwde oplossingen aan, de ethanolkillers EPS, VSPe Power Plus en VSPe Multishot.
“Deze additieven bestrijden niet alleen ethanol, ze verhogen tevens het octaangetal of cetaangetal. De VSPe additieven zijn ook nog eens loodvervanger, wat dus een 3 in 1 oplossing kan zijn voor veel klassieke auto’s. En dat wordt nu meer en meer ontdekt in België’, zegt Casper Hanken, importeur van Millers Oils voor de Benelux.
‘We zien een toenemende vraag vanuit dit land naar ethanolkillers. Bij de Belgische dealers, en zelfs in het zuiden en midden van Nederland gaan deze producten sneller over de toonbank, sinds het nieuws over E10 bekend is geworden. Je zou bijna kunnen spreken van hamsteren, zo snel gaat het.’
Deze week vindt daarom overleg plaats met de fabriek in Engeland hoe aan de toenemende vraag kan worden voldaan om toch iedere klassieker met ethanolkiller te kunnen laten rijden.
Lees voor meer informatie de antwoorden van Dr. Millers op veel gestelde vragen over Ethanol