Waar kan ik u mee helpen?
Welke motorolie voor Oldtimers?
Het type motorolie is sterk afhankelijk van de motor van uw Oldtimer.Bekijk welke motorolie u nodig heeft.
lees verderWelke motorolie voor Youngtimers?
Het type motorolie is sterk afhankelijk van de motor van uw Youngtimer. Bekijk welke motorolie u nodig heeft.
Ethanolschade bij Oldtimers
Ethanolschade is een veelvoorkomend probleem bij klassiekers. Naast het gebruik van onze hoogwaardige ethanolbestendige additieven, zoals de VSPe Power Plus, is het essentieel om uw brandstofsysteem regelmatig te controleren op lekkages en corrosie.
Waarom kiezen voor Millers Oils?
Gedreven door onze obsessie om zeer innovatieve producten te produceren bieden wij producten die écht werken.
Zijn er specifieke Millers Oils producten voor klassieke versnellingsbakken?
Voor klassieke versnellingsbakken bieden wij een reeks gespecialiseerde producten die zijn ontworpen om optimale prestaties en bescherming te bieden. Denk hierbij aan onze Classic Gear Oil EP 90 of de Classic Gear Oil 80W90 GL-4, afhankelijk van de specificaties van uw versnellingsbak.
Wat is het verschil tussen minerale en synthetische oliën voor Oldtimers?
Minerale oliën zijn gebaseerd op ruwe aardolie en zijn de traditionele keuze voor veel Oldtimers, vooral die met bredere toleranties en oudere afdichtingen.
Synthetische oliën daarentegen zijn chemisch gemanipuleerd voor superieure prestaties, stabiliteit en bescherming bij extreme temperaturen.
Kan ik verschillende Millers Oils producten met elkaar mengen, bijvoorbeeld een additief met een motorolie?
Over het algemeen is het mengen van Millers Oils additieven met onze motorolie geen probleem, aangezien onze additieven zijn ontworpen om compatibel te zijn met onze oliën.
Het mengen van verschillende soorten motoroliën (bijv. minerale met synthetische) of oliën van verschillende merken daarentegen wordt sterk afgeraden, tenzij specifiek aangegeven door de fabrikant.
Welke invloed heeft het klimaat op de keuze van motorolie voor mijn klassieker?
Het klimaat heeft zeker invloed op de keuze van motorolie. In koude winters is een olie met een lagere viscositeit bij lage temperaturen (het eerste getal in de SAE-aanduiding, bijv. 10W) gunstiger voor een snelle smering bij een koude start.
Biedt Millers Oils ook advies over het oplossen van specifieke problemen die gerelateerd zijn aan smering?
Absoluut! Of het nu gaat om overmatig olieverbruik, ongewone geluiden, of problemen met de oliedruk, wij kunnen u helpen de oorzaak te achterhalen en een passende oplossing te vinden. Vaak ligt de oplossing in de juiste keuze van olie of additieven.
Waarom zijn OEM-goedkeuringen (Original Equipment Manufacturer) belangrijk voor mijn motorolie?
OEM-goedkeuringen zijn cruciaal omdat ze bevestigen dat de olie onafhankelijk is getest en voldoet aan de strenge eisen en specificaties van de autofabrikant. Het gebruik van een olie met de juiste goedkeuring garandeert dat de olie effectief samenwerkt met de motoronderdelen, de emissiesystemen en de verlengde verversingsintervallen van uw voertuig. Het niet gebruiken van een goedgekeurd smeermiddel kan de levensduur van de motor verkorten.
Mijn versnellingsbak schakelt hakerig. Kan een andere transmissieolie dit verbeteren?
Hakerig schakelen, vooral bij koude temperaturen, kan wijzen op een inadequate transmissieolie.In veel gevallen kan een andere transmissieolie dit verbeteren. Onze transmissieoliën, zoals de CRX LS series, zijn geformuleerd met de nieuwste EP (Extreme Pressure) additieven en wrijvingsmodificatoren die de synchronisatie van de versnellingsbak optimaliseren.
Door de juiste viscositeit en technologie te kiezen, kan de wrijving op de synchro-ringen worden geminimaliseerd, wat resulteert in soepeler en sneller schakelen.
Zijn er speciale overwegingen bij het opslaan van mijn klassieker voor langere periodes, wat betreft de oliën en vloeistoffen?
Voor langdurige opslag van uw klassieker zijn er inderdaad speciale overwegingen. Naast het eerder genoemde brandstofadvies, is het raadzaam om de motorolie en het oliefilter te verversen voordat u de auto stalt. Dit verwijdert verontreinigingen en zuren die zich tijdens het gebruik hebben opgebouwd.
Wat is de rol van ZDDP in klassieke motoroliën en waarom is het niveau belangrijk?
ZDDP is een essentieel anti-slijtage additief. Het vormt een beschermende laag op metalen oppervlakken onder hoge druk. Dit is van vitaal belang voor oudere motoren met vlakke stoterstangen en nokkenassen die hoge contactdrukken ervaren. De niveaus in moderne oliën zijn verlaagd vanwege de schadelijkheid voor katalysatoren.
Onze klassieke oliën, zoals de Classic
Pistoneeze serie, hebben hogere ZDDP-concentraties om deze kwetsbare componenten in historische motoren optimaal te beschermen.
Wanneer moet ik een speciaal ‘Running-In’ (inrij) olie gebruiken en waarom?
U moet een speciale inrij-olie gebruiken direct nadat een motor volledig is herbouwd. Deze oliën zijn specifiek geformuleerd zonder de wrijvingsverlagende additieven die in normale oliën zitten. Hierdoor kunnen de zuigerveren en cilinderwanden gecontroleerd en optimaal op elkaar inslijten. Dit ‘bedding-in’ proces is essentieel voor een goede compressie en een lange levensduur van de motor. Na de inrijperiode (meestal 800-1500 km) moet u overschakelen op een volledig synthetische high-performance olie.
Bij oldtimers dient men na het inrijproces een goede minerale olie te gebruiken met de juiste viscositeit, daarna kan men eventueel ook overstappen op Classic Sport 20w/50 (een halfsynthetische) of zelfs Classic High performance 20w/50 (volledig synthetische) olie.
Wat is het verschil tussen een ‘GL-4’ en een ‘GL-5’ transmissieolie?
Dit zijn API-classificaties die de mate van Extreme Pressure (EP) additieven aangeven. GL-4 oliën zijn ontworpen voor hypoid-tandwielen met lichte tot matige belasting, en zijn geschikt voor de meeste handgeschakelde versnellingsbakken en transaxles. GL-5 oliën bevatten een veel hogere concentratie EP-additieven voor zware belasting en grote offset hypoid-tandwielen, typisch voor differentiëlen.
Het gebruik van GL-5 in een versnellingsbak die GL-4 vereist, kan de koperen of bronzen synchromesh-ringen aantasten door de chemische reactie van de zwavel-gebaseerde additieven.
Hoe helpt een brandstofadditief mijn brandstofverbruik te verlagen?
Brandstofadditieven zoals Ecomax werken op verschillende manieren om de efficiëntie te verhogen. Ten eerste reinigen ze de injectoren en verstuivers, waardoor de brandstofverneveling en de spray-patronen worden geoptimaliseerd voor een betere verbranding.
Ten tweede verhogen ze het cetaangetal (bij diesel) of het octaangetal (bij benzine) licht, wat een snellere, volledige en efficiëntere verbranding mogelijk maakt. Dit alles resulteert in meer energie-output per druppel brandstof, wat het verbruik meetbaar verlaagt.
Wat is het probleem van ethanol (E10) in benzine voor klassieke en
oudere auto’s
Ethanol in E10 benzine kan problemen veroorzaken in klassieke en oudere motoren door de hygroscopische eigenschappen (het trekt water aan) en de corrosiviteit. Water in de brandstof kan roest veroorzaken en afdichtingen en slangen aantasten.
Onze additieven, zoals VSPe Power Plus en Petrol Power Ecomax, bevatten ethanol-stabilisatoren en corrosie-inhibitoren om het vocht te neutraliseren en de kwetsbare componenten in het brandstofsysteem te beschermen tegen de agressieve effecten van ethanol.
Is het mogelijk dat mijn olie te vaak wordt ververst?
In de meeste gevallen is te vaak verversen onnodige verspilling van geld en grondstoffen. Echter, bij motoren met een hoge mate van brandstofverdunning (korte ritten, vaak koude motor) of zware belasting (motorsport), is het verstandig om het interval in te korten, zelfs als de kilometerstand nog niet is bereikt.
Het is belangrijk om de olie te verversen voordat de additieven zijn uitgeput en de TBN (Total Base Number) te laag is geworden om zuren te neutraliseren. Volg de aanbeveling op basis van de gebruiksomstandigheden.
Wie is Dr. Millers?
Dr. Millers, de kwaliteitsexpert van Millers Oils Benelux. Verantwoordelijk voor de kwaliteit van onze producten en razend enthousiast over klassiekers. Om u de beste producten te bieden test ik deze persoonlijk. Hierbij ben ik continue op zoek ga naar verbeteringen. Kwaliteit en verbetering staat voorop.
Persoonlijk onderhoudsadvies?
Vul onderstaand contactformulier in en ontvang een passend advies voor uw klassieker.

