Transmissie en versnellingsbak GL 1 – GL4 – GL5

Versnellingsbak

SMERING EN DE VERSNELLINGSBAK

Voor een goede werking van de transmissie of versnellingsbak is het juiste peil en de juiste olie nodig. De versnellingsbak zorgt ervoor dat de kracht van de motor voor verschillende snelheden benut kan worden en dat de draaisnelheid van de motor ten opzichte van die van de wielen te regelen is. Hierdoor heeft de bestuurder controle over het toerental en het vermogen van de motor. De versnellingsbak is een systeem van assen en tandwielen, die in verschillende combinaties (de versnellingen) te kiezen zijn. In een versnellingsbak zitten veel bewegende delen. Goede smering is hier van groot belang.

Veel mensen weten niet dat de koppeling ook een slijtage-onderdeel is en dat er soms onderdelen vervangen moeten worden. Het gaat dan in de meeste gevallen om de koppelingsplaat. Deze plaat zorgt voor een verbinding tussen de motor en de versnellingsbak. Elke keer als je de koppeling op laat komen, wordt deze plaat belast.

Na verloop van tijd kan een versnellingsbak problemen krijgen of kapot gaan. Hieronder wat veelvoorkomende problemen.

DE VERSNELLINGSBAK MAAKT LAWAAI EN BIJGELUIDEN.

Een versnellingsbak kan allerhande bijgeluiden maken. Gieren, ratelen, rammelen.
Dit kan worden veroorzaakt door verkeerde olie of te weinig olie in de versnellingsbak. Ook slijtage van de lagers is meestal goed te horen.
Wanneer de tandwielen van de versnellingsbak versleten of beschadigd zijn maakt de bak ook meer lawaai.
Daarnaast kunnen de afstandsringen tussen de tandwielen versleten zijn, waardoor zijdelingse speling ontstaat. Deze axiale speling zorgt soms voor het uit de versnelling springen en een lawaaiige versnellingsbak.

Het is verstandig om een versnellingsbak met bijgeluiden zo snel mogelijk te laten nakijken. Met name bij lagerslijtage kan doorrijden zorgen voor uitslijten van het huis van de versnellingsbak. Dat maakt de reparatie erg veel duurder. Bovendien zorgt het metaal slijpsel dat ontstaat, voor verergering en versnelling van het probleem.

DE VERSNELLINGSBAK GAAT MOEILIJK IN DE VERSNELLING

Als de versnellingsbak problemen geeft omdat hij moeilijk schakelt, is het belangrijk om te controleren of de koppeling wel volledig ontkoppelt. Voor het schakelen is het absoluut noodzakelijk dat er geen kracht meer wordt uitgeoefend op de aandrijving. Als de koppeling niet geheel vrij komt, is het inschakelen van met name de eerste en de achteruit versnelling een probleem.
Als de afstelling van de koppeling in orde is, kan een probleem met de synchroniseer inrichting ook zorgen voor een moeilijk schakelende versnellingsbak.

Het is belangrijk het niveau op peil te houden van de olie en de juiste soort te gebruiken. Gebruik hiervoor het door de fabrikant voorgeschreven type. De viscositeit is hierbij van groot belang.

Klik hier voor uw versnellingsbakolie.

Deze actie is geldig tot 1 maart 2020 of zolang de voorraad strekt.

NU IN DE AANBIEDING CLASSIC GEAR OIL EP 80W90 GL4 1 LITER VERPAKKING. BESTEL METEEN.