Geavanceerde smeermiddelen, olie en brandstofadditieven

KNAC

De KNAC laat zich uit over moderne benzine

Afgelopen donderdag heeft de KNAC in zijn nieuwsbrief een artikel geschreven over de moderne benzine en dat deze benzine zelden goed is voor de klassieke auto.

De KNAC krijgt regelmatig vragen over brandstof voor klassieke auto’s. In vrijwel alle gevallen gaat het daarbij om benzine, omdat nagenoeg alle klassieke auto’s een benzinemotor hebben. Daarom gaan we in onderstaand artikel specifiek in op benzine voor klassiekers.

Veel benzinemotoren in klassieke auto’s zijn ontwikkeld om te rijden op loodhoudende benzine. Die loodhoudende benzine is al sinds het midden van de jaren negentig van de vorige eeuw verboden, niet alleen omdat het giftig is, maar ook omdat lood neerslaat in de katalysator van een moderne auto, waardoor die zijn werking verliest. Benzines met loodvervanger zijn slechts mondjesmaat verkrijgbaar. Maar oudere motoren kunnen soms niet zonder lood of een loodvervanger omdat anders de niet-geharde klepzittingen van oude motoren beschadigen. Lood zat trouwens vooral in benzine om het octaangetal te verhogen, maar daarvoor zijn er inmiddels andere toevoegingen. Wie zelf een loodvervanger aan de benzine wil toevoegen heeft de keuze uit vele toevoegingen.

Of uw klassieker benzine met een hoog octaangetal nodig heeft, is meestal goed op te zoeken in het instructieboekje (indien nog aanwezig) of anders is er in literatuur wel wat over te vinden. Nederland heeft bovendien veel goede klassiekerbedrijven en goede merkenclubs die daarover kunnen adviseren.

Bio-ethanol

Het probleem waar klassieke auto’s vandaag de dag vooral last van hebben – en dat gaat nog erger worden – is de toevoeging van bio-ethanol aan benzine. Sinds enkele jaren wordt er aan Euro 95 bio-ethanol toegevoegd omdat deze brandstof de CO2-uitstoot bij de bron vermindert. Bij de groei van de planten waaruit deze bio-ethanol wordt vervaardigd wordt immers CO2 door die planten opgenomen. Bij het verbranden van bio-ethanol komt de CO2 weer vrij.

Het percentage van bijgemengde bio-ethanol in Euro 95 bedroeg in ons land tot voor kort maximaal 5 procent, maar dat gaat vanwege Europese richtlijnen stijgen naar maximaal 10 procent. Vandaar dat deze benzine op alle pompen in Europa op  termijn de nieuwe aanduiding E10 in een cirkeltje krijgt. Het betekent doodgewoon dat er tot 10 procent bio-ethanol kan zijn bijgemengd (meestal is dat ook zo). Uiteindelijk zal dat percentage verplicht 10 procent worden in 2020, want de landen in de EU hebben met elkaar afgesproken dat in 2020 minimaal 10 procent van de brandstof in het vervoer uit alternatieve brandstoffen moet bestaan.

Bio-ethanol is niet goed voor oude motoren. Grofweg kun je stellen dat motoren in auto’s van voor 2000 er niet goed tegen kunnen. Het materiaal waarvan de pakkingen zijn gemaakt, verschillende rubber onderdelen (slangen en membranen) en kurk en zink kunnen beschadigen door bio-ethanol. Hoe ouder de auto, hoe groter de kans op schade en problemen.

Brandstoftoevoeging

Veel eigenaren van klassieke auto’s tanken om problemen te voorkomen met bio-ethanol Super loodvrij 98 of een ander benzine met een hoog octaangetal (98 of hoger), maar alleen de aanduiding super of 98 octaan is geen garantie dat een benzine ethanolvrij is. De KNAC heeft brandstofmaatschappijen gevraagd of ze nog benzine leveren die vrij is van bio-ethanol en dat blijken er nog drie te zijn. In alfabetische volgorde zijn dat BP Ultimate (98 octaan), Firezone Competition 102 (102 octaan) en Shell V-Power (98 octaan). Volgens Firezone zal dat nog lang zo blijven, omdat deze speciale benzines niet onder de richtlijnen vallen van de EU. 

Wie in zijn omgeving geen tankstation kan vinden dat ethanolvrije benzine verkoopt, kan een speciaal middel toevoegen aan de benzine dat de schadelijke effecten van bio-ethanol opheft. De KNAC biedt in de webshop ook een middel aan dat de schadelijke effecten van bio-ethanol opheft en tevens als loodvervanger dient. Daarnaast is in de shop een toevoeging te bestellen die de tank en het brandstofsysteem beschermt tijdens de winterstalling. De bio-ethanol in de benzine trekt namelijk water aan en dat kan roest veroorzaken in de benzinetank en schade veroorzaken in het brandstofsysteem. 

Dit artikel komt van de website van de Koninklijk Nederlandse Automobiel Club.

Meer nieuws van Millers Oils

AANBIEDING – VSPe Power Plus Multishot de ethanolkiller

Oldtimers en youngtimers en de schadelijke effecten van ethanol.  Veel eigenaren van klassieke auto’s tanken om problemen te voorkomen met bio-ethanol Super loodvrij 98

Interclassics Maastricht 2020

Forgotten Classics: Epic designs from the past Tijdens de 27ste editie van InterClassics Maastricht, van 16 t/m 19 januari 2020 in MECC Maastricht, zullen

Laatste weken van 2019

Millers Oils Benelux zal dit jaar gesloten zijn van maandag 23 december tot maandag 6 januari. Let op! Gedurende deze 2 weken zullen wij

Black Friday – Millers Oils 29-11

Sinds een aantal jaar is Black Friday ook een populaire dag in Nederland. Hoogstwaarschijnlijk is deze vanuit Amerika overgewaaid door social media. Dit kwam

Snelle herstart Millers in Aftersales magazine

Vandaag geplaatst op de website van het Aftersales magazine. SNELLE HERSTART MILLERS/ VOLLENHOVEN NA BRAND> Millers Oils Benelux, drie weken geleden volledig in de

Grote brand bij bedrijventerrein in Tilburg van Millers Oils

UPDATE: Maandag 7 oktober 2019 Wij hebben vanuit Engeland alweer aardig wat producten mogen ontvangen. Echter gaat dit niet zo vlot als wij zouden

3 nieuwe producten bij onze Classic Range

Millers Oils lanceert een nieuw aanbod van drie motoroliën die geschikt zijn voor voertuigen uit de jaren zeventig en tachtig wat nu moderne klassiekers

Tanken met uw oldtimer – E5 of E10?

Bijgemengd Op 12 oktober 2019 wordt in de gehele EU een nieuw systeem voor de aanduiding van benzine en diesel ingevoerd. De verschillende soorten

NIEUW! Guerrilla Exhaust bypass – klepgestuurde uitlaten met regelbaar geluid

The Sound of Power Auto’s zijn emotie, voor onze klanten en voor ons. Guerrilla Exhaust vinden dat mensen hun auto moeten kunnen beleven met

Boten, plezierjachten en ethanol

Met een betrouwbare motor van uw boot kunnen onveilige situaties voorkomen worden. Het belangrijkste voor een goed werkende motor is de brandstof. Veel storingen

Bimmerfest 2 juni 2019 Brabanthallen Den-Bosch

Op zondag 2 juni 2019 vindt de alweer 7de editie van BimmerFest plaats. BimmerFest werd al jaren aan het begin van de maand juni

Auto & Motorsport Experience

De AME wordt dit jaar voor de 5e keer georganiseerd. Het zal een bijzondere editie gaan worden. Tijdens dit 2 jaarlijks event kan de

Tulpenrallye 2019

De Tulpenrallye, de oudste en grootste klassieke autorally van ons land, zal van start gaan op maandag 13 mei 2019 in Andorra, het betreft

Mythes rond synthetische olie

Bij de Classic Range van Millers Oils zijn er een aantal verschillende soorten motoroliën, waaronder minerale, semisynthetische en volledig synthetische mengsels. Elke olie is

Dr. Millers olie wegwijzer

Motorolie is voor veel mensen een abstract begrip en een onderwerp met tal van vragen. Wat is de juiste olie voor uw oldtimer of

International Amsterdam Motor show 2019

Van donderdag 4 t/m zondag 7 april vindt in de Amsterdamse RAI voor de tweede keer de International Amsterdam Motor Show (IAMS) plaats. De

Uw mening telt!

Ongeveer 15 jaar geleden waren er van Millers Oils Benelux mooie onderhoudsboekjes voor uw voertuig. Deze boekjes waren toen enorm populair, vandaar nu het idee om

Productie & levering 5 liter Classic blikken

Op dit moment is Millers Oils LTD bezig met het veranderen van het ontwerp van onze klassieke blikken, met als gevolg dat er voor

Oldtimer agenda 2019

Wij delen graag met u de oldtimer evenementen voor de rest van het jaar. Hieronder een overzicht van alle concours, beurzen, expo’s en rally’s